Конспект урока английского языка в 5 классе на тему Путешествие в Лондон

УМК «English-5» В.П.Кузовлев, Н.М.Лапа, О.В.Дуванова, И.П. Костина, изд-во «Просвещение», 2007

Тема: «Путешествие в Лондон»

Класс-5

Цель: активизация лексики по теме «Путешествие в Лондон»

Тип урока: комбинированный.

Место урока: второй урок из семи учебных часов, рассчитанных на изучение данной темы.

Образовательные задачи:

Формировать произносительные навыки учащихся

Формировать навыки неподготовленной монологической и диалогической речи;

Расширить знания учащихся по использованию грамматических явлений (Present Simple Tense, Future Simple Tense, Past Simple Tense, Present Perfect Tense);

Формировать навыки аудирования;

Развивающие задачи:

Формировать произносительные навыки учащихся

Развивать языковую догадку, память, внимание.

Воспитательные задачи:

Воспитывать культуру общения в разных видах коллективного взаимодействия.

Методы: словесные, наглядные, проблемные.

Формы работы: хоровая, работа в группах, индивидуальная работа.

Приёмы: психоэмоциональной разрядки.

Элементы технологии: обучения в сотрудничестве, личностно-ориентированной, проблемно-поисковой, информационно-коммуникативной, здоровьесберегающей.

Оборудование урока:

ПК

карточки с заданиями

Ход урока:

1.Организационный момент (проверка готовности учащихся).

Teacher:

-Hello, children! I am glad to see you today!

Pl.-Hello, hello, hello to you!

Hello, hello we are glad to see you!

Teacher:

-Get ready for the lesson. Sit down, please. Let us begin our lesson.

2. Речевая разминка.

Teacher: Answer my questions, please.

-Who is on duty today?

-Who is absent today? Is he/she ill?

-What is the date?

-What day of the week is it today?

-What is the weather like today?

-What is your favourite weather?

Teacher: O’K! Thank you for your answers!

- My friends! Do you want to go to London?

Pl. -Yes, we do!

-So! Let’s go! Because the theme of our lesson is «A trip to London». We are going to practice grammar rules about Present Perfect Tense in your speech, we are going to do some exercises, work with text and of course, sing a song! O’K, are you ready to start?

Pl. -Yes, we are!

3.Фонетическая зарядка.

Teacher:

-Ребята! сегодня на уроке мы будем много говорить на английском языке и для того, чтобы подготовить ваши ротики к работе давайте их немножко разомнем и вспомним сказку о язычке. У нас во рту живет язычок по имени «Tongue». Please, children, show me your tongues! (учитель и дети показывают друг другу язычок) O’K! Thank you! Well done! Однажды язычок решил навести порядок у себя в домике и стал выбивать половичок [t-t-t-] Ребята, поместите кончик язычка на бугорки, которые находятся за передними зубками! Please, repeat after me:

Trip, tour, travelling.

Tell-told-told

Teach-taught-taught

Help-helped-helped

Meet-met-met

-Very good! Thank you!

4.Аудирование.

Teacher:

- Children, our British friends Marie and Marc are going to take a tour to London with us! They would like to give us some advice. Listen to our friends and answer the question: What is the best place to see London?

-Please, children, who is going to answer my question? (ребята предлагают свои варианты ответов)

- Сhildren, do you agree? Put your hands who doesn’t agree!

Pl. – The best place to see London is from the top of the London Eye.

Teacher:

-Yes! You are right! And now we are at the London Eye!

5.Динамическая пауза.

Teacher:

-My friends! Let’s have a rest! Stand up, please! Make a line! Let us do some exercises. Please, repeat after me and do it with me.

«Hands up! Clap, clap!

Hands on hips! Step, step!

Bend left! Bend right!

Turn yourself around!

Hands up! Hands down!

Hands at sides! Sit down! »

-Thank you! Well done!

6.Активизация лексических единиц.

Teacher:

- Сhildren, let’s continue our trip! This is the London Eye. What can we see from the top of the London Eye? Now we are going to work in groups. Look at the screen! Your task is to match the columns. You have just one minute to do this task, then one of your group will answer! См.приложение 1

7.Активизация грамматических навыков Present Simple и Past Simple.

Teacher:

-My friends, let’s go to the Tower of London! Уou have got some papers on your desks. Your task is to fill in the gaps with the verbs in the Present Simple, Past Simple or Future Simple tense, and then we well learn some interesting information about the Tower of London. You will work in groups. Please, start working! You have just one minute to do this task! Дети работают в небольших группах и получают задания разного уровня:

сильные

средние

слабые)

-Children! Your time is over! Let’s check! ( после каждого прочитанного предложения на экране появляется правильный вариант)

См. приложение 2

8. Песня.

Teacher:

- Children! Let’s have a rest and sing our song «Journeys»

См. приложение 3

8. Активизация знаний по употреблению Present Perfect Tense в устной речи.

Teacher:

-Ребята! Мы с вами только что узнали, что вороны вот уже несколько веков охраняют The Tower of London. Вот эти вороны родились здесь. Давайте с вами посчитаем и скажем, сколько они уже живут в The Tower of London.

9. Поведение итогов.

Teacher:

-My friends! Let’s sum up our trip! What places of interests in London do you know? Look at the screen and tell what is it?

- Thank you! You have done it very well! Your job was excellent today. Now, open your daybooks and write down your home task.

Ex.1,p.96-to read

Ex.4, p.97 (wr.)

10. Рефлексия.

Teacher:

-Children, tell me do you like the lesson?

Take the cards and give me. Thank you. The lesson is over. You may be free. Good-bye.

См. приложение 4

Приложение.

№1.

Read and match

Big

Buckingham

The Tower of

The London

3

13

Bridges on the

London

Ben

Eye

Stadiums

Thames

Palace

Airports

Big

Buckingham

The Tower of

The London

3

13

Bridges on the

London

Ben

Eye

Stadiums

Thames

Palace

Airports

2.

Fill in the gaps. Put the verbs in the Future Simple Tense (слабая группа)

You (to hear) the legend of the ravens.

«the kingdom (fall)…»

Fill in the gaps. Put the verbs in the Present Simple Tense (средняя группа)

Now it (to be) a museum.

«If the ravens (to leave) the Tower»

Fill in the gaps. Put the verbs in the Present Perfect Tense and Past Simple Tense (сильная группа)

William the 1-st (to built) the Tower of London.

The Tower (to be) a citadel, then a palace, then a prison.

Many queens and kings (to live) there.

Have you (to see) them?

№3.

Песня

« Journeys»

Last year we went to Ireland,

It’s called The Emerald Isle.

The welcome there was wonderful.

It really made us smile.

The year before we went to Wales,

The land of hills and song.

Because it’s fun to laugh and sing

It’s just where we belong.

In Scotland we all wore our kilts

And bagpipes played all day.

Perhaps it was my favourite place,

It’s where I want to stay.

№4

Ok! SO-SO!